Επιπλέον μέτρα για να πέσουν οι τιμές της βενζίνης εξετάζει το υπ. Οικονομίας, τη στιγμή που λόγω της αύξησης του ΦΠΑ από την Πέμπτη, η αμόλυβδη θα γίνει ακόμη πιο ακριβή, φτάνοντας στα 1,52 ευρώ (από 1,495 ευρώ σήμερα), μειώνοντας κι άλλο την κατανάλωση και δημιουργώντας έδαφος για κερδοσκοπικά παιχνίδια το Σαββατοκύριακο ενόψει της εξόδου των εκδρομέων.
Δύο - τρία επιπλέον λεπτά σημαίνουν για τις πωλήσεις του Ιουλίου ακόμη μεγαλύτερη μείωση, που ούτως ή άλλως το Μάιο ήταν 20% κάτω από τα περυσινά επίπεδα, ενώ για το πρώτο 15νθήμερο του Ιουνίου είχε φτάσει το 23%, (οι πρατηριούχοι μιλούν ακόμη και για πάνω από 30%).
Στο μεταξύ, έκτακτα μέτρα για την αγορά καυσίμων, προκειμένου να πέσουν οι τιμές ετοιμάζεται να λάβει το υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας, λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση των μέτρων Μανιάτη για τη νοθεία. Τα μέτρα που βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας κινούνται σε δύο άξονες : ο πρώτος αφορά στη διαμόρφωση των χονδρικών τιμών που αγοράζουν οι βενζινοπώλες από τις εταιρείες, και ο δεύτερος στη βελτίωση της πρόσβασης των ανεξάρτητων βενζινοπωλών (όσων δεν φέρουν το σήμα κάποιας εταιρείας) στα διυλιστήρια.
Αλλαγές στις συμβάσεις
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, το υπουργείο εξετάζει να παρέμβει στις συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας μεταξύ εταιρειών εμπορίας και βενζινοπωλών, που αναλογούν σε ποσοστό που υπερβαίνει ακόμα και το 80% του συνόλου των πρατηρίων.
Οι συμβάσεις αυτές είναι συνήθως 5ετείς και δεν αφήνουν περιθώρια ευελιξίας στον πρατηριούχο καθώς όταν για παράδειγμα αγοράζει καύσιμα σε τιμή χονδρικής η οποία προσεγγίζει τη λιανική τιμή που πουλάει άλλος συνάδελφός του, τότε ο βενζινοπώλης αυτός δεν μπορεί να συντελέσει στην λειτουργία του ανταγωνισμού. Αντίθετα είναι δέσμιος της κατάστασης με αποτέλεσμα πουλώντας ακόμα και με ελάχιστο κέρδος να είναι ακριβότερος – και με διαφορά – από άλλους συναδέλφους του που πωλούν μέχρι και 20 λεπτά φθηνότερα από αυτόν. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές το τίμημα το καθορίζουν μονομερώς οι εταιρείες. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να θεσπιστεί κάποια τιμή αναφοράς επί της οποίας οι εταιρείες θα καθορίζουν το κέρδος τους ώστε να γνωρίζουν οι πρατηριούχοι από την αρχή μέχρι και την λήξη της σύμβασής τους το πώς θα διαμορφώνεται η τιμή χονδρικής. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται να διαμορφωθεί ένα περιθώριο κέρδους το οποίο θα προστίθεται στην εκάστοτε τιμή διυλιστηρίου και θα προκύπτει η τιμή χονδρικής.
Απευθείας από τα διυλιστήρια
Το δεύτερο μέτρο αφορά στην πρόσβαση των ανεξάρτητων πρατηριούχων στα διυλιστήρια, δυνατότητα που νομοθετικά είναι ρυθμισμένη αλλά στην πράξη είναι απαγορευτική. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως λένε στελέχη του υπουργείου, οι συμβάσεις που υπογράφονται μεταξύ των δύο πλευρών, έχουν ρυθμίσεις εξοντωτικές με αποτέλεσμα οι βενζινοπώλες να αποφεύγουν να κάνουν χρήση της δυνατότητας που έχουν για απευθείας προμήθεια καυσίμων από τα διυλιστήρια. Πέντε χρόνια μετά την ψήφιση της διάταξης, το 2005, και από τους 8.000 περίπου πρατηριούχους, το πολύ ... δύο- τρείς να έχουν κάνει χρήση της ρύθμισης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των ίδιων των βενζινοπωλών.
Κατά τις πληροφορίες και αυτές οι συμβάσεις θα απλοποιηθούν αφήνοντας το περιθώριο αγοράς καυσίμων σε τιμές απαλλαγμένες από τα εμπορικά κέρδη των εταιρειών εμπορίας. Στόχος του υπουργείου είναι τα ανεξάρτητα πρατήρια να μπορέσουν να πωλούν καύσιμα σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές που σαφώς θα ενεργοποιήσουν τον ανταγωνισμό.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου